photo Home2_zps0ab15e4e.png  photo vitamincadangan2_zps282dadee.png  photo cawangan2_zps3e0a0d9c.png  photo joinourteam2_zpsddbf8ce4.png  photo distributor2_zps611d7b0d.png

Cara menghadkan pengambilan makanan bergula

Ramai di antara mereka di luar sana yang gemarkan makanan manis seperti kek cawan, kuih donat, coklat, ais krim dan minuman berkarbonat bukan?

tips menghadkan pengambilan gula dalam makanan


Namun, umum mengetahui bahawa senarai makanan yang tersenarai di atas tidak baik untuk kesihatan dan harus dikurangkan pengambilannya dalam rutin harian.

Lebih-lebih lagi individu yang sedang dalam proses menurunkan berat badan atau mereka yang memiliki keturunan berpenyakit diabetes dalam salah silah keluarga.

Jika anda bertekad ingin menghentikan kebiasaan makan makanan manis, maka tips dari Style Craze ini mungkin boleh membantu anda!


1. Biasakan makan sayur dan buah

Agak sukar bagi mereka yang sudah terbiasa makan makanan manis untuk tidak mengunyah sesuatu yang bergula. Oleh itu biasakan diri anda makan buah dan sayur terlebih dahulu. Anda boleh mendapatkan rasa manis dari buah dah menghindari kelaparan dengan banyak memakan sayuran.

2. Makan coklat hitam

Bagi penggemar coklat, kurangkan pengambilan coklat putih dan coklat susu dengan mengambil coklat hitam atau 'dark choclate'. Walaupun agak pahit dan tidak sesedap coklat lain, namun ianya mampu membuatkan anda lebih tenang dan tidak merasa tertekan dalam usaha menghindari makanan bergula.

3. Banyak minum air 

Minum banyak air sangat efektif dalam menghadkan pengambilan makanan manis kerana air mampu membuatkan anda kenyang dan membakar lebih banyak kalori. Apabila anda mula teringinkan makanan yang manis, ambil sebotol air dan minum hingga beberapa teguk.

4. Ambil makanan masam 

Biasakan minum jus perahan lemon atau limau nipis atau pun dengan pengambilan buah anggur dan kiwi mampu membuatkan diri anda terhindar dari menyentuh makanan manis.

Mungkin anda akan berasa sedikit terseksa kerana banyak pantang larang yang harus dilalui dalam mengawal pengambilan makanan bergula, namun fokus pada tujuan utama dalam menurunkan berat badan atau mengelakkan diri dari penyakit diabetes, jadi anda harus tekad dan terus berusaha.

Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment