photo Home2_zps0ab15e4e.png  photo vitamincadangan2_zps282dadee.png  photo cawangan2_zps3e0a0d9c.png  photo joinourteam2_zpsddbf8ce4.png  photo distributor2_zps611d7b0d.png

Part 1: Pengalaman & Tips membawa Anak kecil menunaikan Umrah 2014

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah bulan June baru2 ni saya, suami, Hannah dan family in law telah pergi menunaikan umrah :). Skrg dh bulan November baru berkesempatan nk bercerita tentang pengalaman dan tips umrah. Especially bile menunaikan umrah bersama anak kecil. Alhamdulillah perjalanan berjalan lancar, kami bertolak dr Msia pd 12june dan kembali ke Msia pd 23June 2014.

Mungkan ade yg merasakan bila bwk anak kecik ni mcm x dpt nk buat umrah, limited pergerakan la, susah la kan.,tp bg saya semua tu bukan nye halangan. Saya sblm pergi pon banyak bace pengalaman orang yg bawak anak kecik ni. Bagi ibu-ibu yang beranak kecil, jangan rasa mempunyai anak kecil tu satu halangan utk kita ke sana. Kalau nak bawa boleh bawa,kalau taknak pun takpe..takde masalah :) kalau yang ragu-ragu nak bawa anak tu, saya lagi suka nak encourage untuk bawak. Tak susah pun nak bawak anak ni. InsyaAllah, doa pada Allah semoga dipermudahkan segala urusan kita. 

pengalaman umrah
Mood baik sbb xyah nk tunggu2

persediaan umrah
Mood Kurang baik sbb penat tunggu dr pg ke petang

Persediaan 
1. Sediakan semua dokumen yang diperlukan.
pasport, gambar pasport, salinan dokumen, bukti mahram, sijil injection dan lain-lain mengikut keperluan (sila refer ejen masing-masing). Hannah pon amek injection tau..hihih nasib baik xnangis.

**peraturan baru kerajaan Arab Saudi tidak membenarkan perempuan tumpang mahram. mahram yang dibenarkan pula cuma suami, ayah, datuk, adik beradik lelaki atas 18 tahun dan pakcik sebelah bapa. Walaupun dalam Islam bapa mertua dikira mahram, tapi takde dalam list kerajaan Arab Saudi ni.

2. Sediakan barang keperluan. (Especially anak kecik)
Bagi yg membawa anak kecik, mcm saya Hannah umur 3tahun, so memang kne betol2 buat list utk die saje :). Masa saya pergi musim panas dan juga berhabuk. Okeh saya senaraikan kelengkapan untuk anak saya
  1. Pakaian siang, malam dan sweater. Juga socks dan tudung (tp hannah xnak pakai tudung pon hih).
  2. Ubat-ubatan seperti ubat demam, batuk n selsema. Haaa jgn lupe ubat muntah, ubat cirit birit. Pengalaman saya Hannah muntah2 n cirit mse kt Madinah mgkn operut x terima masakan arab kot..n saya xbwk pon ubat cirit ni, so beli kt farmasi sekitar madinah.  
  3. Dinasihatkan seminggu sblm bertolak bwk anak pergi check up dulu. 
  4. Saya juga bawak SUPPLEMENT SHAKLEE untuk Saya dan Husband dan juga Hannah (nnt kite cerita lebih lanjut ape yg sye bwk ye untuk supplement shaklee ni)
  5. Saya bwk mainan Hannah, spt Doctor set, Thomas train, IPAD (download siap2 cerita die suka, game yg die suka main sbb kt sane xnak gune internet..mahaallll wooo hihi..kalo kt hotel xpe de WIFI. Tujuan supaya x boring dlm flight yg selama 8jam tu..
  6. Biskut, coklat, air kotak, gula-gula. Biskut itu penting nak makan sambil-sambil isi masa lapang semasa di airport, dalam bas, di masjid (oh senario di masjid ini memang tak hairan sangatlah, memang ramai parents yang bawa anak dan bawa bekal yang ringan-ringan siap boleh sedekah bagi orang sebelah makan lagi). Mcm kami aritu sepatutnye flight seminggu awl dr tarikh 12hb ni n ptt trs ke Madinah Airport tp bile dh postpone kami turun ke Jeddah Aiport dulu bru transit ke Madinah dgn bas. So dkt 5jam bru lps immigration. Bayangkn lapa ke x anak kite? sbb tu perlu sediakn bekalan mcm sye bgtau td tu.
  7. Bawak sunglass untuk anak sbb sana time saya pergi agak terik mmg xbole bukak mata hihihi..kalo bwk topi pon okeh..
  8. Bawa selipar/ sandal yang flat, senang nak pakai dan cabut. Tp Hannah prefer kasut lg sbb dia pakai socks
  9. Carrier untuk anak kecil. Untuk memudahkan kite menunaikan umrah. mcm Hannah saya bawak stroller untuk senang bergerak ke sana sini kalo tggu die jalan mmg lmbt la hihi..Kalo gune carrier mmg xmampu sbb die berat je dh 18kg huhu.. mse tawaf die duduk kt wheelchair saya n asben gilir2 tolak.
  10. Tisu basah. Ini penting juga. Selain itu, tisu biasa juga. Banyak kejadian memerlukan tisu basah dan kering ini terutamanya berada dalam bas untuk perjalanan jauh seperti dari Mekah ke Madinah yang mengambil masa lebih kurang 6 jam.
  11. Termometer. Mungkin juga coolfever.
  12. Dryper yg mencukupi sbb Hannah still pakai dryper hihi..nk beli kt sana pon bole tp sye prefer bwk dgn amount yg mencukupi.
  13. Sebelum pergi sebulan 2 mcm tu saya dh story ngn die nnt nk pergi masjid naik aeroplane, nnt pergi sembahyang, cerita psl kaabah semua tu. Bgtau sana ramai orang, so kne slalu dgn ibu,jgn xpegang ibu. Alhamdulillah memang elok je kt sane n melekat aje kt ibu hihi
  14. Memandangkan anak saya masih BREASTFEED, so xde la masalah sgt, tp saya tetap bawak susu formula yg mencukupi juga
3. Pergi kursus yang dianjurkan, baca pengalaman orang lain
Penting sebab kite dh sedia maklum ape yg boleh dibuat ape yg xboleh dibuat, rukun umrah, tawaf, saie, tahalul, cara mengerjakan umrah. Biasakan byk mengaji sblm pergi, baca sejarah2 mekah madinah semua :).

Oh lupe plk.. kami pergi Umrah dgn Agency RAYHAR TRAVEL. Kos utk kami untuk saya dlm RM7200, Suami dlm RM7400 dan Hannah dlm RM4400.. dlm range mcm tu Harge sbb kami pergi dlm family yg besar. kos bergantung pd Hotel yg kite duduk, jauh or dekat dgn masjid, berapa orang dlm bilik..


Ni yg diberi, seorang dpt 1large luggage, 1medium luggage bole buat backpack gak, beg untuk  gantung, beg tepi (total 4beg), buku2 panduan umrah (gambar ni google sbb lupe nak amek ari tu)


 Okehla itu antara persiapan yg bole kite prepare awl2. Nanti saya continue bile bermulanye perjalanan bermusafir :)

Semoga ia bermanfaat!

Part 2 : Part 2: Pengalaman & Tips membawa Anak kecil menunaikan Umrah 2014
Part 3 : Part 3: Pengalaman & Tips membawa Anak kecil menunaikan Umrah 2014

Love,

Jihan, Ghazi & Hannah




No comments:

Post a Comment