photo Home2_zps0ab15e4e.png  photo vitamincadangan2_zps282dadee.png  photo cawangan2_zps3e0a0d9c.png  photo joinourteam2_zpsddbf8ce4.png  photo distributor2_zps611d7b0d.png

Pentingkah Pengambilan Vitamin bagi Ibu Hamil?


Ramai yg masih mengganggap pengambilan vitamin sepanjang kehamilan adalah perkara remeh dan masih ade yg rasa tidak perlu. Tahukah mommies, ibu hamil memerlukan gizi yang baik di dalam diet seharian mereka disepanjang kehamilan kerana apa yang ibu makan, itulah yang akan disalurkan kepada bayi yang dikandungkan di dalam bentuk nutrien.

Mengapa ibu hamil digalakkan mengambil vitamin/supplement sepanjang kehamilan?
  • dapat mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil
  • mengurangkan kelahiran pramatang & kekurangan berat ketika lahir dan bayi lahir tidak cukup berat
  • membantu ibu kekal sihat dan memberi kekuatan kepada ibu sepanjang tempoh kehamilan.
  • mengurangkan risiko kekurangan nutrisi bagi ibu yang mengalami loya, muntah dan tak selera makan di awal kehamilan
Sesetengah wanita hamil yang selalu loya dan muntah dan tidak berselera makan, berkemungkinan akan kekurangan nutrisi. Jadi, pengambilan suplemen adalah sangat-sangat digalakkan.

vitamin shaklee bagi ibu hamil










Supplement/Vitamin yg boleh diambil oleh Ibu Hamil:

  1. Iron – utk pembentukan sel darah merah yang bawa oksigen ke seluruh badan. Makanan seperti ikan, daging merah dan hati mengurangkan penyerapan iron dalam tubuh, begitu juga kalsium seprti susu, keju dan produk tenusu lainnya. Ambil suplemen iron sejam sebelum atau 2 jam selepas jika makan makanan tersebut.
  2. Folic Acid – utk perkembangan fizikal dan saraf bayi di awal kehamilan. Folic acid boleh diamalkan dari sebelum mengandung lagi.
  3. Kalsium – untuk kesihatan tulang, gigi dan gusi ibu. Ibu mengandung cenderung untuk sakit pinggang dan kejang kaki jika kekurangan kalsium. Ibu mengandung perlukan 1000mg kalsium sehari.
  4. Omega 3 – penting untuk perkembangan otak, sistem saraf dan penglihatan yang baik. Ikan adalah sumber omega terbaik, terutamanya ikan salmon. Tapi hati2, ada ikan yang diracuni merkuri akibat pencemaran laut.

Cadangan Vitamin Shaklee bg Ibu Hamil 


1. VITALEA (Multivitamin)  – multivitamin dengan iron, mengandungi 30 nutrisi harian lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting yg disarankan oleh RDA. Membekalkan segala vitamin dan mineral penting utk ibu dan bayi, kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak.

2. B COMPLEXlengkap dengan 8 keluarga B termasuk folic acid, Mengurangkan rasa loya dan mengurangkan stress dan Mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'.

3. VITAMIN C   Membina antibodi badan dan menggalakkan pertumbuhan sel-sel tubuh yg baru dan juga penting untuk gusi dan gigi yang sihat

4. OSTEMATRIX kaplet kalsium dengan magnesium, fosforus, vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Suplemen kalsium perlu datang dgn pakej lengkap tersebut untuk mengelakkan endapan sesetengah mineral. Membekalkan kalsium mencukupi serta menyokong pertumbuhan tulang bayi dan Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Magnesium dalam Ostematrix juga membantu melembutkan najis, jadi mengurangkan risiko sembelit pada ibu hamil.

5. OMEGA GUARD sumber omega 3 terbaik dari minyak ikan tulen. Mula pada trimester ke 2 (bulan ke 4 kehamilan), yang Kaya dgn EPA dan DHA. Ia baik untuk perkembangan retina mata bayi (Trimester 2),  Baik utk perkembangan otak bayi (Trimester 3) dan bagi ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan

6. ENERGISING SOY PROTEIN (ESP) – Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus. Membantu membekalkan tenaga segera kpd ibu untuk melakukan aktiviti seharian , mencantikkan kulit ibu dan bayi, memaksimakan penyerapan vitamin serta  mengawal DIABETES semasa hamil.

Walaubagaimanapu terdapat juga vitamin yg TIDAK DIGALAKKAN diambil oleh ibu hamil.  Antara vitamin yg TIDAK DIGALAKKAN pengambilannya ialah:
  1. Alfalfa – alfalfa sejenis herba, ditakuti boleh menyebabkan berlaku early contraction. Tapi untuk ibu yang tandem nursing semasa hamil, alfalfa adalah selamat.
  2. Vitamin Avitamin A penting utk ketahanan tubuh, penglihatan dan perkembangan fizikal, tetapi pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan kecacatan. Ambil kurang daripada 5000 IU sehari.
  3. Vitamin Esama seperti Vitamin A, walaupun vitamin E dapat menguatkan rahim (bagus utk ibu hamil) tapi pengambilannya perlu di kawal. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum ambil vitamin E semasa hamil.
Bagaimanapun ibu hamil digalakkan menjaga amalan pemakanan yang seimbang serta vitamin yang disarankan oleh doktor. Pengambilan vitamin bukan jaminan tiada sebarang risiko kehamilan. Kita berbalik kepada kuasa Yang Esa, kita hanya berusaha. 

---------------------------------------------------

***********************************************
ibu hamil

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Untuk membuat pesanan sila click gambar di bawah
produk shaklee

Selepas selesai pembayaran sila hubungi kami untuk dptkn konsultasi berterusan dgn memberikan maklumat spt "NAMA, PRODUK YG DIBELI ke 019-2602994 Jihan"

atau bole terus hubungi saya seperti di bawah :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 MAKLUMAT LANJUT & FREE CONSULTATION~

✆ SMS/WhatsApp: 019-260 2994
➲ COD Area: Kota Damansara, Ara Damansara, Wisma Celcom PJ


Saya NOORJIHAN ZAINAL ABIDIN adalah pengedar sah Shaklee [id  884783].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 


Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :Hubungi saye melalui SMS/Whatsaap ke 019 2602994 untuk maklumat lanjut. Jom Like FaceBook Nutrition|Weight|Beauty|Home untuk mengetahui TIPS kesihatan terkini


No comments:

Post a Comment