photo Home2_zps0ab15e4e.png  photo vitamincadangan2_zps282dadee.png  photo cawangan2_zps3e0a0d9c.png  photo joinourteam2_zpsddbf8ce4.png  photo distributor2_zps611d7b0d.png

8 Tips Memudahkan penyusuan yang WAJIB diketahui

Tips penyusuan Insyaallah berguna kepada mommies or bakal mommies yg ingin memudahkan proses penyusuan. Jom kita tgk tips2 tersebut. 
set penyusuan shaklee
Berkat penyusuan sehingga 3tahun.. im a happy ibu!
Happy 3rd Birthday Nur Hannah Irdyna from Ibu & daddy :)

Cari ilmu penyusuan sepanjang masa

Mommies mesti simpan niat dari awal hamil untuk menyusu badan penuh. Anda dan suami digalakkan menyertai kelas persediaan penyusuan susu ibu yang sekarng mudah disertai. Kelas ini mestilah diajaroleh kaunselor-kaunselor laktasi bertauliah.

Beli buku berkaitan penyusuan susu ibu. Kita boleh masuk forum dan kumpulan menyusukan anak di internet. Banyak terdapat di facebook. Anda perlukan sokongan dan nasihat dari kawan kawan lain yang mempunyai niat sama.

Insyaallah, kita akan lebih bersemangat dengan bantuan dari kawan kawan yang positif.

Mulakan dengan langkah kanan

Cuba amalkan ilmu yang ada pelajari segera. Posisi menyusu yang betul memastikan anak kita selesa dan melekap dengan betul. Semakin banyak dan kerap berlatih, semakin pandai dan berpengalaman kita menyusukan anak. Insyaalah. Practice makes perfect.

Kaunselor tersebut juga menggalakkan kita tidur bersama baby sepanjang tempoh menyusu supaya anak kita dapat disusukan bila bila masa. Hati2 supaya tidak tertindih ya.

Mommies nak tau, jika kita gunakan puting kosong, baby kita boleh keliru dengan puting payudara kita. Penggunaan sudu, picagari dan cawan khas digalakkan untuk elakkan simanja keliru puting. Apabila anak kita keliru puting, baby tak nak menghisap puting ibu kerana mungkin lebih sukakan puting botol.

Simpan stok susu

Kita mesti bersedia dengan simpanan stok susu badan yang cukup. Kita mesti disiplinkan diri memerah susu di pejabat untuk kegunaan anak. Boleh gunakan teknit marmet iaitu perahan menggunakan tangan.

Sekiranya tidak mahir boleh gunakan pam susu. Kenapa perlu simpan stok? Ini untuk bantu kita hadapai situasi luar kawalan. Contohnya perlu outsatation. Demam yang memudaratkan susu. Sebab semasa demam, ubat doktor akan memberi kesan pada kandungan susu ibu.

Peralatan penyusuan berkaitan

Beli peralatan menyusu yang perlu sahaja. Jangan bazirkan wang pada alat yang tidak diperlukan. Boleh tanya ibu lain yang dah ada pengalaman. Boleh join forum dan kmpulan menyusu badan diinternet. Ini lah masanya kita perlukan pendapat mereka. Ini akan banyak jimatkan masa dan tenaga serta duit.

Bincang dengan majikan

Bagi mengelakkan salah faham dari pihak majikan, boleh bincang telebih dahulu untuk sedikit masa bagi anada memerah susu. Masalah biasanya timbul sebab komunikasi yang tidak berkesan.berkesan.

✎Perah susu di pejabat

Sekiranya mommies bekerja minimum 8 jam sehari, anda digalakkan untuk memerah susu ibu sekurang-kurangnya 2 hingga 3 kali sepanjang bekerja. Bagi yang kerja overtime, tambahkan sesi memerah susu.

Kuantiti susu badan dihasilkan dipengaruhi konsep supply and demand. Lebih kerap anda perah susu, lebih banyak susu baru akan dihasilkan. Ini bermakna, jika anda culas dan payudara kerap penuh, badan akan kurangkan susu yang dihasilkan.

✎Kurangkan tekanan

Semasa kita memerah susu badan, hormon yang dirembeskan akan membuatkan kita lebih tenang. Semasa kita bekerja, memang tak dpat elak stress. Jadi, ambil masa untuk perah susu dan lihat bagaimana perasaan tadi menjadi lebih tenang. Indaahnya ciptaan Allah swt.

Nak lagi berkesan, semasa mengepam susu pandang gambar anak kita. Insyaallah lebih banyak susu akan dihasilkan. Kawal tahap stress kita ye, stress akan kurangkan susu yang dihasilkan.

Makan secara sihat

Mommies selalu skip makan? Memang sibuk kerja kan tapi jangan sampai tak makan. Amalkan makanan berkhasiat supaya susu yang dihasilkan untuk anak lebih berkualiti.

Mommies juga boleh mengambil supplement untuk membantu mengisi kekosongan nutrient dalam badan. Bila badan sihat maka perjalanan penyusuan juga berjalan dgn lancar.

Bagi saya sendiri saya mengamalkan Set Penyusuan Shaklee.. Alhamdulillah sudah 3tahun saya amalkan dan masih lagi menyusu badan. Yg penting kne amalkan secara konsistent dan juga yakin dgn Allah mintak supaya dapat menyusukan sehingga umur 2tahun.

Cuba amalkn tips di atas ye..Insyaallah segala urusan dipermudahkan.

*********************************************



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Untuk membuat pesanan sila click gambar di bawah
produk shaklee

Selepas selesai pembayaran sila hubungi kami untuk dptkn konsultasi berterusan dgn memberikan maklumat spt "NAMA, PRODUK YG DIBELI ke 019-2602994 Jihan"

atau bole terus hubungi saya seperti di bawah :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 MAKLUMAT LANJUT & FREE CONSULTATION~

✆ SMS/WhatsApp: 019-260 2994
➲ COD Area: Kota Damansara, Ara Damansara, Wisma Celcom PJ


Saya NOORJIHAN ZAINAL ABIDIN adalah pengedar sah Shaklee [id  884783].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 


Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :Hubungi saye melalui SMS/Whatsaap ke 019 2602994 untuk maklumat lanjut. Jom Like FaceBook Nutrition|Weight|Beauty|Home untuk mengetahui TIPS kesihatan terkini

No comments:

Post a Comment