photo Home2_zps0ab15e4e.png  photo vitamincadangan2_zps282dadee.png  photo cawangan2_zps3e0a0d9c.png  photo joinourteam2_zpsddbf8ce4.png  photo distributor2_zps611d7b0d.png

Amalan Tradisional dan moden bagi Mengelakkan Mimpi ngeri Sembelit

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

Assalamualaikum semua :)

Sembelit ialah keadaan dimana kekerapan membuang air besar menjadi kurang atau kesukaran membuang air besar. Ade tak antara pembaca ni sering mengalami masalah sembelit? sembelit ni biasanya sering berlaku pd kanak-kanak tp adalah hanya sementara shje.. dewasa pon boleh terjadi bila fakor yg menyebabkan sembelit ni tidak di ambil penting. Jom tgk faktor yang menyebabkan sembelit :
  • Pengambilan serat yang tidak mencukupi.
  • Pengambilan cecair yang tidak mencukupi.
  • Kurang bersenam.
  • Menahan keinginan untuk buang air besar.
  • Mempunyai penyakit yang menyebabkan sembelit contoh penyakit Hirschprung atau hypothyrodism.
  • Ubat-ubatan contoh ubat tahan sakit narkotik. 

petua moden elak sembelit


Apakah masalah yang akan terjadi sekiranya menghidapi sembelit?

  • Terjadinya luka kecil dibahagian dalam dubur (anal fissure) yang boleh menyebabkan perdarahan dan kesakitan.
  • Enggan membuang air besar.
  • Merasa malu disebabkan kesan kotoran najis pada seluar dalam.
  • Komplikasi berlaku akibat dari penyakit yang dihidapi contoh usus tersumbat dalam penyakit Hirschprung. 


Makanan Top elak Sembelit

  1.  BetikBuah betik yang ranum kaya dengan vitamin C dan mempunyai kandungan serat yang tinggi. Ia sesuai dimakan untuk melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masalah sembelit. Elok lebihkan serat dalam pemakanan harian bagi individu yang mengalami sembelit. 
  2. Strawberi - Buah berwarna merah yang berasal dari negara bercuaca sejuk ini bukan sahaja cantik dan enak dimakan. Malah, ia berkesan mengatasi masalah sembelit di samping bertindak sebagai astringen bagi meredakan demam dan juga membersihkan gigi. Ia juga kaya dengan vitamin C yang baik untuk kesihatan kulit.
  3. Cincau - Cincau mempunyai serat yang tinggi dan rendah kalori dipercayai mampu meredakan panas di dalam tubuh, demam, kembung perut, sembelit dan cirit birit. Selain itu cincau juga mampu membersihkan organ pencernaan dari zat karsinogen yang menjadi punca penyakit kanser. 
  4. Timun - Timun kaya dengan kandungan mineral. Ia juga mengandungi kalsium, fosforus, zat besi & Vitamin C. Masalah sembelit boleh diatasi hanya dengan makan timun setiap hari.
  5. Kucai - Daun kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang. yang berfungsi sebagai antiseptik untuk membunuh bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus selain melancarkan pengaliran darah sekaligus mengelakkan berlakunya pembekuan darah. Ia dapat mengubati penyakit-penyakit seperti senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit.
  6. Pisang - Pisang mempunyai begitu banyak khasiat untuk kesihatan. Amalan makan pisang setiap hari dapat membantu menyelesaikan masalah sembelit. Pisang bukan sahaja boleh dimakan begitu sahaja malah boleh dijadikan hidangan minum petang yang enak sama ada dengan mengoreng atau dijadikan pengat. 
  7. Ciku - Individu yang mengalami masalah sembelit juga boleh amalkan makan buah ciku yang dihancur sehingga lumat. Amalan ini boleh disertakan bersama pengambilan sedikit air suam yang dicampur dengan sedikit garam sebelum sarapan pagi.
  8. Lobak Merah - Lobak merah atau nama saintifiknya Daucus carota L boleh membantu menyembuhkan sembelit, mengubati sakit ketika buang air kecil, meningkatkan aliran ketika menstruasi dan menjaga kulit supaya sentiasa sihat. Cara terbaik menikmati manfaat lobak merah adalah dengan memakannya secara mentah.
  9. Temulawak - Sembelit juga boleh diatasi dengan menggunakan batang dan rizom (ubi) muda temulawak atau nama saintifiknya Curcuma Xanthorriza. Sehari sekurang-kurangnya boleh diminum sebanyak dua hingga tiga kali.  Boleh juga diminum walaupun tidak mengalami masalah sembelit sebagai langkah pencegahan. Selain sembelit, ia juga diakui boleh mengatasi masalah najis berdarah. Caranya
                                   a) Ambil bahagian batang dan rizom (ubi) muda temu lawak.
                                   b) Bersihkan, kemudian rebus hingga mendidih.
                                   c) Setelah mendidih, tapis serta tuangkan air rebusan tadi ke dalam gelas.
                                   d) Jika mahu, biarkan ia suam seketika dan minumlah secara perlahan-lahan.


Apakah petua tradisional yg bole diamalkan?


Cari beberapa biji pisang abu, bakar pisang bersama kulit-nya sekali dgn api yg kecik. Bakar sehingga masak tau dan korang boleh nampak kulit pisang kehitam-hitaman. Bila dh agak suam sikit, buka kulit pisang dan makan pisang tu. Amalkan makan pisang bakar ni dlm keadaan suam setiap hari. Ianya dikatakan dpt membantu sistem pelawasan badan dan memudahkan untuk membuang air besar.



Petua Moden untuk elak Sembelit


petua moden bagi mengelakkan sembelit

Bagi korang yg ada masalah sembelit especially ibu yg hamil atau berpantang, boleh amalkan pengambilan supplement Shaklee iaitu OSTEMATRIX SHAKLEE. Ia sgt membantu kita rasa lawas dan selesa. Yg bagusnye Ostematrix ni boleh diambil oleh ibu hamil, ibu berpantang. Means semua boleh ambil :) Ape yg best nya Ostematrix ni buat badan kita lebih bertenaga dan mudah bangun dr tidur. Saya consume  Ostematrix ni dh 4tahun since Nur Hannah Irdyna berumur 3bulan lg :).. lame kan..memang vitamin wajib saya selain dr Alfalfa Complex dan Herb-Lax (bagus untuk detox, singkirkan toxin).

Walaupun tidur lewat dan bangun dlm pukul 4pgi, kite mudah bangun dan rasa cergas je., So memang sgt digalakkan diambil oleh mereka yg bekerja dan travel. Ia dpt membantu mengurangkan keletihan akibat travel.

Ia adalah formula baru Shaklee yang mana dulu vitamin ini hanya dikenali sebagai Kalsium Magnesium. Tetapi kini, dengan formula baru ditambah dengan kelebihan "mudah telan" ia memberi kesan kepada taraf kesihatan si pengamal. Dengan pengambilan kalsium yang cukup, tekanan darah berada tahap yang normal. Kelancaran saraf dan pengecutan otot memerlukan kalsium yang mencukupi. dengan kalsium yang cukup, kita tak mudah senggugut, kejang, retensi air, mudah meradang dan murung.

Okeh kt bawah ni ade saye selitkan video tentang amalan pantang bg ibu yg takot sembelit tu..semoga ia nye bermanfaat kpd kite semua :)


Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit 





**********************************************************************************

Hubungi saya untuk HARGA ISTIMEWA :)


ATAU DAFTAR SEKARANG MENJADI AHLI




Sekiranya anda memerlukan VITAMIN SHAKLEE, sila hubungi seperti dibawah : MAKLUMAT LANJUT & FREE CONSULTATION~

How To ORDER???
-------------------------------------------------------------------------
Berminat? Hubungi untuk konsultasi & maklumat lanjut
✆ SMS/WhatsApp: 019-260 2994
➲ COD Area: Kota Damansara, Ara Damansara, Wisma Celcom PJ

Saya NOORJIHAN ZAINAL ABIDIN adalah pengedar sah Shaklee [id  884783].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 



Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :Hubungi saye melalui SMS/Whatsaap ke 019 2602994 untuk maklumat lanjut. Jom Like FaceBook Nutrition|Weight|Beauty|Home untuk mengetahui TIPS kesihatan terkini


1 comment:

  1. Saya pengedar Shaklee yg sah. pernah bekerja sbg jurutera di syarikat multinasional, dan skrg WAHM, suri rumah sepenuh masa dan juga pengedar shaklee yg sah!. SID area kota damansara, ara damansara, rawang dan kuala kubu bharu serta membuat penghantaran seluruh malaysia :). Berminat utk join team saya dan jana pendapatan scr online jom contact jihan 0192602994

    ReplyDelete